Dieselgate: 6 lucruri pe care trebuie să le știi despre scandalul în care e implicat Volkswagen

Sunt sigur că ai citit măcar un titlu despre scandalul Dieselgate în care e implicat în acest moment Grupul Volkswagen. Dar, chiar dacă presa e plină de articole pe acest subiect, am văzut că există încă oameni în România care nu știu despre ce e vorba sau au înțeles greșit toată nebunia asta. Așa că am făcut articolul ăsta, în încercarea de a lămuri câteva lucruri.

1. Tot scandalul Dieselgate (denumit așa după celebrul Watergate) a început după ce un ONG numit International Council on Clean Transportation (ICCT) a descoperit, în 2013, că modelele diesel Volkswagen din flota organizației aveau emisii de oxizi de azot (NOx) de până la 35 de ori mai mari decât impunea standardul după care erau omologate în Statele Unite ale Americii.
După aproape doi ani, timp în care a intrat pe fir Agenția de Protecție a Mediului din SUA (EPA), oficialii Volkswagen au recunoscut că unele mașini diesel comercializate în America folosesc un software gândit să păcălească testele de emisii desfășurate în laborator.
Mai exact, mașinile cu pricina detectează automat când sunt supuse unui ciclu de test și trimit informații false către instrumentele de măsură.
După ce portița creată de soft a fost închisă de programatori, specialiștii au măsurat emisiile în laborator și au descoperit că nivelul oxizilor de azot (NOx) e mult mai mare decât standardul impus de autoritățile americane;

2. CEO-ul companiei, Martin Winterkorn, a părăsit conducerea după izbucnirea scandalului Dieselgate, fiind înlocuit de Matthias Müller, fostul șef Porsche;

3. Motoarele în cauză sunt doar dieseluri bazate pe arhitectura EA 189, care respectă (sau ar fi trebuit să respecte) standardul de emisii Euro 5. Aici intră propulsoarele de 1,2 litri TDI, 1,6 litri TDI și celebrele 2,0 litri TDI;

4. Pe plan mondial, Grupul Volkswagen are peste 11 milioane de mașini cu acest soft mincinos. Dintre acestea, 105.000 se află pe teritoriul României. Este vorba despre modele ale producătorilor Volkswagen, Audi, Seat și Skoda, însă nu se știe exact câte exemplare sunt pentru fiecare marcă în țară la noi. Totodată, există un stoc de aproximativ 300 de mașini noi cu Euro 5 care nu vor putea fi vândute până la lămurirea problemelor;

5. În cursul lunii octombrie, Grupul Volkswagen va crea site-uri naționale unde clienții vor putea verifica dacă mașinile pe care le dețin sunt implicate în scandal. În Germania și Marea Britanie, aceste site-uri sunt deja active, iar posesorii pot introduce VIN-ul mașinii ca să afle dacă sunt sau nu implicați. (În România nu s-a lansat încă o astfel de pagină) Update 6.10.2015: site-ul pentru România e live;

6. Cel mai probabil, VAG va face un recall (rechemare în service), în cadrul căruia va reprograma mașinile cu soft mincinos. Momentan nu știe nimeni ce o să se întâmple după resoftare – unii spun că se va scădea puterea motorului pentru a se obține nivelul de noxe dorit, alții spun că norma de poluare va coborî sub Euro 5, ceea ce va însemna intrarea în alte probleme pentru Volkswagen (ministrul Mediului de la noi a anunțat deja că persoanele care dețin mașini implicate în scandal nu vor plăti nimic la eventuala recalculare a timbrului de mediu, autoritățile urmând să își facă socotelile cu nemții).

Update 8.10.2015: Am corectat câteva informații eronate, referitoare la felul în care ICCT a descoperit problema la modelele diesel Volkswagen.

Update 9.10.2015: Am scris o analiză mult mai cuprinzătoare, pe care o poți citi pe ProMotor.